middelbare scholen bijles

hoe werkt BIZ?

Intake gesprek 

Het is heel belangrijk dat er een ´klik´ is tussen een leerling en de bijlesdocent. Als die er niet is zal het bijlestraject waarschijnlijk niet zoveel zin hebben. Daarom maken we ook altijd eerst kennis met elkaar tijdens een gratis intake-gesprek/proefles, in aanwezigheid van een van de (of beide!) ouders. Deze ervaring geeft (samen met onze prognose) de leerling, de ouders én mij een indicatie of er sprake is van vertrouwen en de wil om er extra tijd en energie in te steken. Ik moet de juiste snaar weten te raken. Alleen als van beide kanten dat gevoel er is, gaan we verder.

 

Joint effort

Omdat je als bijlesdocent een leerling vaak maar één of twee uur in de week ziet, is het van belang om regelmatig voeling te houden met het 'thuisfront'. Eenmaal per maand ontvangen de ouders een mail. Die bevat, naast de factuur met een helder overzicht van de gevolgde bijlessen, een update over de vorderingen van hun kind. Daarnaast ben ik in principe 7 dagen per week bereikbaar om aanvullende vragen te beantwoorden.

Uitgangspunt bij elke bijles is om er bij een leerling uit te halen wat erin zit! Wat mijn aanpak daarbij zo succesvol maakt, is dat ik behalve de ouders ook de school én de vakdocenten betrek bij het gericht werken aan verbetering van de schoolprestaties! Joint effort dus. 

 

Gezamenlijk werken aan een aantoonbare verbetering van schoolresultaten heeft effect! Zodra een leerling zich bij BIZ heeft aangemeld, neem ik per e-mail contact op met diens docent Engels of Nederlands. Daarnaast heb ik (uiteraard met toestemming van de leerling) via Som of Magister inzicht in het les- en toetsprogramma en blijf ik op de hoogte van de resultaten. Zonder de docent van de leerling veel extra werk te hoeven bezorgen, is er heel vaak sprake van een vruchtbare samenwerking om inzicht en prestaties van de leerling te helpen verbeteren. Zo kunnen we een paar proeftoetsen maken of we gaan iets ga herhalen wat nog niet lekker zit. Zo wordt bijles maatwerk!